Köp- och leveransvillkor

 

1. Köp

När du genomför din beställning intygar du att du är 18 år eller äldre. 
Vid beställning träffas avtal om köp först när Nockläget bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt om köpet genomförs via webbutikens kassasystem.
Nockläget har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.
Nockläget förbehåller sig för eventuella tryckfel. 
All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

 

1.1. Telefon- SMS- och E-postbeställningar

Vi föredrar alltid att beställningar görs via webbutiken, men om du som kund vill göra en beställning via telefon, SMS eller e-post, kommer vi i varje fall att begära en e-postadress att skicka en orderbekräftelse till.
Om du väljer detta sättet att beställa på, gäller alltid förskottsbetalning (faktura med betalvillkor; innan levereans, skickas till dig) och en fakturaavgift om 29,00 kr tillkommer.

 

1.2. Specialbeställningar

En specialbeställd artikel är en produkt som vi tar hem åt dig från någon av våra leverantörer, som vi inte vanligen har i vårt sortiment.
Följande gäller för specialbeställningar:

-Ångerrätten gäller ej (dock gäller reklamationsrätten givetvis fortfarande). Artikeln är inköpt på din begäran och du kan alltså inte lämna tillbaka den.

-Leveranstiden kan vara längre än normalt.

Läs mer om leveransen av artiklar av olika lagerstatus under 4.3. Leverans av artiklar av olika lagerstatus.

 

1.3. Beställningsvaror

En beställningsvara är en artikel som vi saluför i vårt sortiment men som inte finns på lager. Dessa artiklar går att beställa genom webbutiken, även tillsammans med andra artiklar som inte är beställningsvaror, men de kan ha en längre leveranstid utöver den normala leveranstiden.
Läs mer om leveransen av artiklar av olika lagerstatus under 4.3. Leverans av artiklar av olika lagerstatus.

 

 

2. Pris

Alla priser i webbutiken är förinställda att visa produkterna inkl. moms (25 % för samtliga produkter och tjänster, 6 % för böcker) i SEK. Detta kan ändras i webbutiken om du föredrar att se produkten/tjänsten exkl. moms eller i NOK, DKK eller EUR.
Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Nockläget inte råder över. Till exempel prisändringar för material, valutaförändringar eller ändrad moms.
Fraktkostnad tillkommer vid utcheckning av varukorgen.
För aviseringsavgifter, påminnelseavgifter etc. se 3.2. Betalningsalternativ.
Inga andra expeditionskostnader tillkommer om inte du gör en beställning via e-post (även telefon och SMS), då tillkommer en fakturaavgift på 29,00 kr.

 

 

3. Betalningsvillkor

Nockläget har lägsta expeditionsvärde 200,00 kronor (produktsumma = exkl. frakt, fakturaavgift etc.) för beställning i webbutiken.
Vid telefon-, SMS- eller E-postbeställningar gäller endast förskottsbetalning (faktura med betalvillkor; "innan levereans", skickas till din e-postadress).

 

3.1. Betalningsalternativ

Vi använder oss av Klarna Checkout vilket innebär följande:

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken.
Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska riktas direkt till Nockläget medan faktura- och finansiella frågor ska riktas till Klarna.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.

Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

*Gäller ej för alla varor och tjänster, så som beställningsvaror och specialbeställda varor.

Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 

Du kan även välja att göra din betalning med PayPal Kortbetalning.

 

 

4. Frakt

Nockläget anlitar DHL för leverans av paket. 

Paket får väga max 15 kg. Om beställningen överstiger denna gräns skickas resterande varor i ett andra paket först när köparen betalt för den tillkommande frakten. Ett mail skickas till köparen innan leverans med uppgifter om kostnaden och hur den ska betalas.
Paket får vara högst 150 cm långa. Om beställningen överstiger denna gräns kontaktas köparen och ett kostnadstillägg för överstigande paketstorlek måste betalas innan paketet kan skickas.

När paket skickas utomlands använder vi DHL som transportör i första hand.

Fraktpriset är beräknat efter paketets vikt och volymvikt i enlighet med DHL:s fraktpriser.
Fraktpriserna inom Sverige är 59,00 kr och 79,00 kr.
Fraktpriserna utomlands varierar mellan 99,00 SEK-189,00 SEK (gäller endast leverans till länderna i listan nedan, för övriga länder gäller priser överenskommet för den beställningen och tillfället):

-Danmark (ej Grönland och Färöarna)
-Finland (ej Åland)
-Norge (ej Svalbard)
-Estland
-Lettland
-Litauen
-Tyskland
-Belgien
-Nederländerna (ej Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Maarten, Sint Eustatius)
-Luxemburg
-Polen
-Slovakien
-Tjeckien
-Österrike

Fritt säljaren; Nockläget tar inget ansvar för fraktbolagets leveranstider och/eller hantering. Nockläget tar inget ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktbolaget.

 

4.1. Leveranser

Varor som finns i lager skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar (ej lördag, söndag samt andra helgdagar) efter det att vi har mottagit din beställning.

Transporten inom Sverige tar normalt sett 1-3 arbetsdagar och levereras sker till ditt närmsta DHL Service Point (ombud). Om du är företagare kan du välja att få ditt paket levererat med DHL Paket (direkt till dörren).

Transporten utanför Sverige tar normalt sett 3-7 arbetsdagar och leverans sker antingen till DHL ombud eller direkt till dörren.

 

4.2. Leveransavisering

Om ett paket levereras till ombud skickas en avisering ut till köparen med ett meddelande om hur, var och när paketet kan hämtas.
Om ett paket levereras direkt till dörren kommer transportören att kontakta köparen för att komma överens om tid och plats för leverans.

Avisering sker i första hand via SMS och därefter e-post sedan telefon.
Aviseringspåminnelser sker via SMS och brev.

 

4.3. Leverans av artiklar av olika lagerstatus

Om du köpt både varor som finns i lager och varor som inte finns i lager (beställningsvaror/specialbeställningar) kommer de varor som finns i lager att skickas till dig i vanlig ordning, dvs. inom 1-3 arbetsdagar efter mottagen beställning. Resterande varor kommer skickas i ett andra paket utan extra fraktkostnad (om inte annat överenskommes).

 

4.4. Ej uthämtat/mottaget paket

Har du beställt och inte hämtar ut/mottagit din försändelse innan det går i retur till oss (paket ligger kvar hos ombud i minst 14 dagar), så fakturerar vi dig 350,00 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Om du vill att paketet ska skickas tillbaka till dig igen går detta bra och då tillkommer givetvis en ny fraktavgift. Dock betalas inte de 350,00 kr tillbaka till dig om du vill ha ditt paket skickat en andra gång.

 

4.5. Skadat gods

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportörens ombud och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat.

För att kuna få ersättning för en skadad vara, är vi tacksamma om du meddelar oss detta snarast, dock senast inom 7 dagar från det att paketet är uthämtat. Denna kontakten tar du med oss via e-post; info@nocklaget.se

Nockläget står inte för skador på gods som uppkommit under returfrakt. Detta står köparen för tillsammans med transportören. Ersättning för varan ska då utgå till Nockläget.

 

4.6. Retur av vara

Så här fungerar det:

1) I samma plastficka som innehåller följesedeln, följer även en returfraktsedel. Spara alltid denna tillsammans med allt emballage.

2) Om du vill returnera en eller flera varor (pga. Ångerrätten, reklamation eller dylikt) kontaktar du oss via e-post; info@nocklaget.se och förklarar varför du vill returnera din vara/dina varor.

3) När vi är överens om att varan/varorna ska returneras aktiverar vi din returfraktsedel.

4) Du klistrar på returfraktsedeln på paketet, stoppar följsedeln i paketet och lämnar in det hos det ombud du hämtade ut det hos.

Detta gäller:

-Tänk på att du måste ta kontakt med oss inom 14 dagar från det att du mottagit ditt paket och meddela oss vilken/vilka artiklar du vill returnera för att Ångerrätten ska gälla!

-Om du vill returnera samtliga artiklar från samma beställning står du endast för returfrakten, i annat fall står du för både den ursprungliga frakten och returfrakten.

-Returfraktens kostnad kan vara en annan än den fraktavgift vi tar ut då vi skickar paketet till dig. Vill du veta vad returfrakten kostar kontaktar du oss via e-post; info@nocklaget.se

-Du ansvarar tillsammans med transportören för att varan returneras till oss i det skick den var då du tog emot den.

 

 

5. Större leveransförseningar

Om större leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta via e-post så fort vi kan.

Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar.

Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar som orsakas av transportören.

 

 

6. Garanti

  • Passformsgaranti är något Nockläget tillämpar på samtliga tumringar från Gislfakse. Anledningen är att det är svårt att tillverka en bra tillpassad ring som är bekväm att skjuta med, enbart utifrån en kunds eget tagna mått.

    Om tumringen skulle vara för liten eller för stor, ska kunden tidigast efter 7 dagar, och senast efter 30 dagar, meddela detta via mail till info@nocklaget.se. I mailkonversation kommer köpare och Nockläget överens om vad på ringen som ska åtgärdas eller om ringen helt ska bytas (byte är lämpligt om ringen är för stor eller om materialet inte räcker för uppslipning).

    Köparen skickar sedan ringen på valfritt sätt (köparen ansvarar för att ringen når fram till Nockläget och Nockläget ersätter ej en ring som kommit bort under transport från köparen till Nockläget) till Nockläget (se kontakt för address), för uppslipning eller byte av ringen. När ringen slipats upp skickas ringen tillbaka till köparen. I fallet att ringen ska bytas ut mot en ny skickas istället en ny ring till köparen efter det att den gamla ringen åter finns hos Nockläget.

    Observera att en ny ring tar lite tid att tillverka och kan inte levereras lika snabbt som en uppslipad ring.

    Observera att en ring som modifierats eller på något sätt förändrats av köparen i materialet inte går under passformsgarantin!

 

 

7. Ångerrätt

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Hos oss på Nockläget har du 30 dagars öppet köp/ångerrätt (meddelande om ånger av köp ska inkomma senast 30 dagar efter att du mottagit ditt paket och detta ska göras via e-post).
Vid utnyttjande av Ångerrätt betalar köparen returfrakten.
Ångerrätt gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Förpackade varor kan inte heller återlämnas om förpackningen är bruten. Detsamma gäller för samtliga specialbeställda varor.
Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, står givetvis vi för returfrakten.

Om du vill ha mer information om lagen kring Ångerrätten, kan du hitta mer på Hallå konsument. Konsumentverket erbjuder också en gratis blankett för att hjälpa dig med din ångerrätt, den hittar du här.

Skicka inte tillbaka varorna utan att först ta kontakt med oss, se 4.6. Retur av vara.

 

 

8. Reklamationer

Nockläget följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Du ska meddela oss om felet på varan senast 2 månader efter att du upptäckt det och om du upptäckt felet 6 månader efter att du mottagit din vara måste du själv kunna bevisa att det funnits där sedan leverans.
Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns på varan vid leverans till dig som kund. Vanligt slitage eller vårdslöshet ersätts ej.
I första hand försöker vi reparera skadan eller alternativt byta ut varan mot en ny/likvärdig. Endast om detta inte skulle vara möjligt eller lämpligt ersätter vi varan ekonomiskt med ett kostnadsavdrag eller häv av köp.
Endast vid giltigt returärende betalar vi returfrakten. För felaktigt returnerad vara utgår ingen ersättning för varken vara eller returkostnader, ej heller får köparen tillbaka varan utan att erlägga ny fraktkostnad.
Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen skett felaktig dvs. kvitto saknas eller kontakt ej tagen i tid, avstå från återbetalning av varans värde.

Skicka inte tillbaka varorna utan att först ta kontakt med oss, se 4.6. Retur av vara.

 

 

9. Återbetalning

Återbetalningar sker på det sätt säljare och köpare kommer överen om. Återbetalningen sker inom 7 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

 

 

10. Reservationer 

Vi reserverar oss för att färger/nyanser kan skilja något mellan produktbild och den verkliga varan då korrekt färgåtergivning på bild kan vara svår att uppnå. 
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

 

11. Sekretess av personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss.

 

 

12. Mer detaljerad information om lagar

Nedan följer länkar till Hallå konsument och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

https://www.hallakonsument.se/

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

 

 

13. Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med Nockläget. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Produkter

Handla

Information

Svenska English